Op vrijdag 21 augustus ontving de heer Hindrik Tabak (28) uit Ureterp een Koninklijke Onderscheiding. Uit handen van burgemeester Johannes Kramer ontvangt de heer Tabak de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. De heer Tabak ontvangt deze onderscheiding vanwege een reddingsactie die hij op 20 november 2019 uitvoerde in Kollum.

Met de auto te water
Op die bewuste dag reed de heer Tabak rond 18:00 uur langs de Tolhuis te Kollum. Het was donker en de omstandigheden waren gevaarlijk. Het zicht werd ernstig beperkt door zeer dichte mist en de temperatuur lag net onder het vriespunt. Terwijl hij langs de Trekvaart in Kollum rijdt ziet hij twee auto’s met alarmlichten staan en de beide bestuurders gebaren hem te stoppen. Wanneer de heer Tabak stopt en uitstapt ziet hij in de Trekvaart nog net een auto boven het water uitkomen. In de auto zit de 82-jarige mevrouw Frieling uit Kollum, zij is niet bij machte de auto te verlaten maar had met een lifehammer het autoraam al stukgeslagen. De heer Tabak bedenkt zich geen moment en springt in het ijskoude water en zwemt naar de auto toe en haalt mevrouw eruit. Hij is net op tijd, wanneer hij mevrouw Frieling nog maar net uit de auto heeft gehaald, zinkt de wagen helemaal naar de bodem. Samen met de omstanders helpt hij mevrouw op de kant en gaan ze naar de dichtstbijzijnde boerderij waar het slachtoffer onder de warme douche wordt gezet. De hulpdiensten arriveren en zij nemen de zorg voor het slachtoffer en de heer Tabak over. Vanwege de zeer dichte mist en de duisternis had mevrouw Frieling de belijning op de weg niet gezien waardoor zij de Trekvaart is ingereden.

Erepenning
De Erepenning voor menslievend hulpbetoon is een Nederlandse onderscheiding, die bedoeld is voor “hen die een menslievende daad hebben verricht die de kenmerken draagt van moed, beleid en zelfopoffering”. De Erepenning is in 1822 door koning Willem I ingesteld omdat de koning de redders van een militair die in een waterput was beland wilde eren. De koning vond de toenmalige onderscheidingen niet passend omdat de redding niet plaatsvond in gevechtssituatie. In de beginjaren ontvingen vooral zeelieden en leden van reddingsmaatschappijen voor reddingen op zee. Na verloop van tijd ontvingen ook redders ingeval van ingestorte of brandende gebouwen de onderscheiding. Door technologische vooruitgang werd de orde ook toegekend voor reddingen uit auto’s of treinen.